Fejlesztő nevelés-oktatás |
Jogszabályi háttér: • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. (továbbiakban Nkt.) 15. §(2): Ha a sajátos nevelési igényű gyermek súlyos és halmozottan fogyatékos, attól az évtől kezdve, hogy tankötelessé válik, fejlesztő nevelés-oktatásban vesz részt. A fejlesztő nevelés-oktatást a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény látja el egyéni vagy csoportos formában a) saját intézményében külön erre a célra létrehozott csoportban, b) otthoni ellátás keretében, c) abban az intézményben, amely a gyermek ápolását, gondozását ellátja.• 32/2012. (X. 8.) EMMI rendeletA Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról |
Ellátás helyszíne
- A Nyíregyházi Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében lévő településeken
- Otthoni ellátás szükség szerint
Ellátás célcsoportja
- SNI súlyos és halmozottan fogyatékos tanköteles korú tanulók (6-16 éves). Tankötelezettsége meghosszabbítható (23 éves).
Szolgáltatás személyi és tárgyi feltételei biztosítottak.
Ellátás formája
- Egyéni foglalkozás: a szakértői véleményben meghatározott heti / óra biztosítása.
- Csoportos foglalkozás (3-5 gyerek): a szakértői véleményben meghatározott heti / óra biztosítása
A feladat megvalósításában és tevékenységben a szülő közreműködik.
A fejlesztő nevelés-oktatás a tanév rendjéhez igazodó oktatási forma.
A fejlesztő nevelés-oktatás kiemelt feladatai és alapelvei:
- A már kialakult szokások, jelzések, megszerzett képességek, készségek, tudásanyag feltérképezése, az iskolai életbe való beillesztése.
- Az épen maradt funkciókra alapozva, a sérült funkciók fejlesztése egyéni fejlesztési tervek alapján.
- Elemi szintű ismeretek elsajátíttatása szűkebb és tágabb környezetük jelenségeiről.
- A tanulók kommunikációjának fejlesztése, állandó ösztönzés a számukra megfelelő és lehetséges kommunikációs forma alkalmazására, az önkifejezési módok tudatos alkalmazására, gyakorlására.
- Mozgásállapotuk javítása, meglévő funkciók állandó fejlesztése, az önállóan kivitelezhető mozgások adta lehetőségek folyamatos alkalmazása, ill. az állapotromlás megakadályozása.
- Szabadidős és játéktevékenységben való aktív részvétel elősegítése.
- Szociális készségek, társas kapcsolatok, elemi magatartási formák megismertetése.
- A tanulók szüleivel kialakított szoros kapcsolattartás, a gyermekek családi neveléséhez nyújtott pedagógiai segítése.
- A normalizáció és a participáció elve
- A komplexitás, a személyiségközpontúság, a szükségletorientáltság és a habilitáció elve
- A kooperáció és a tudatosság elve
- A differenciálás és az individualizáció elve
A fejlesztő nevelés- oktatás fejlesztési területei:
I. Kommunikáció
II. Mozgásnevelés
III. Az érzékelés-észlelés és az értelem fejlesztése,
IV. Kreativitásra, játékra, szabadidős tevékenységre nevelés.
V. Érzelmi és szociális nevelés
VI. Önkiszolgálásra és egészséges életmódra
A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelés-oktatásának céljai:
- A személyiség sokoldalú fejlesztése
- Az egyéni képességek, fejlettség mellett elérhető legnagyobb önállóság feltételeinek megteremtése
- A gyerekek speciális szükségleteinek megfelelő fejlesztő nevelési-oktatási feltételek biztosítása
- A tanulók szüleivel partneri kapcsolat kialakítása
- Szakmai fejlődés, módszertani sokszínűség
- Pontos adatszolgáltatás, naprakész dokumentációk készítése
Munkaközösség tagjai
Tanáraink:
- Bajusz Gábriel-gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos tanár
- Budaházi Judit- oligofrénpedagógia- pszichopedagógia szakos gyógypedagógia tanár
- Horváthné Kaptur Éva- gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos tanár
- Kapisinszkyné Papp Mária- oligofrénpedagógia- pszichopedagógia szakos gyógypedagógia tanár
- Markovicsné Ignácz Mariann- értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos tanár
- Siktárné Aczél Zsuzsanna- oligofrénpedagógia, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógia tanár
- Szabolcsi Beáta- gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos tanár
- Tóth Katalin- oligofrénpedagógia szakos gyógypedagógia tanár
- Tóthné Sztankovics Tímea- gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányon és gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány
- Veres Angéla- oligofrénpedagógia- pszichopedagógia szakos gyógypedagógia tanár