EGYMI

EGYMI

Az Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény
utazó gyógypedagógusi hálózata

„Nagy dolgokat tenni nem tudunk, csak kicsiket nagy szeretettel”

Kalkuttai Szent Teréz

 

„A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították.” (2011. évi CXC. törvény 47. §. (1)). A különleges gondozást a szakértői és rehabilitációs bizottságok szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.

Az ellátás helyszíne

  • Szabolcs – Szatmár – Bereg vármegyében a Nyíregyházi Tankerület illetékességi területén lévő integráló köznevelési intézményben

Az ellátás célcsoportja

  • értelmi fogyatékos tanulók (enyhén értelmi fogyatékos gyermekek/tanulók)
  • pszichés fejlődés zavara miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan
    akadályozott tanulók

    • általános és specifikus tanulási zavarral (részképességzavar) élő tanulók
    • az aktivitásszabályozás és a figyelem zavarral (szociális készségek éretlensége, zavart viselkedés, impulzivitás) élő tanulók
  • pervazív fejlődési zavarral, mentális-, és viselkedészavarral élő autista tanulók
  • érzékszervi fogyatékos (hallás)
  • az utazó gyógypedagógusok általános iskolás kortól, tankötelezettség végéig, illetve a középiskolai/középfokú intézményekben folytatott tanulmányok befejezéséig biztosítják az egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkozásokat

Az ellátás formája

A habilitációs és rehabilitációs foglalkozások megtartásának szervezése a megyei/ országos szakértői véleményekben foglaltak alapján történik egyéni és/vagy kiscsoportos formában.

Az ellátás időkerete

  • Heti rendszerességgel a sérülésspecifikumától és az ellátás komplexitásától függően, a törvény (2011. évi CXC. törvény 6. sz. melléklete) által meghatározott keretek között.
  • Minden tanév elején a gyermekkel foglalkozó szakemberek team megbeszélés keretében tájékoztatják a többségi intézmény igazgatóját a habilitációs és rehabilitációs foglalkozások rendjéről és egyeztetik órarendjüket.

Az ellátás tervezése

A pedagógiai szakszolgálatok szakértői véleményében meghatározott fejlesztési területeket figyelembe véve készül el a sajátos nevelési igényű tanulók egyéni fejlesztési terve. Év közben az utazó gyógypedagógusok három havonta aktualizálják belátásuk szerint és az új szakértői vélemények alapján az SNI tanulók képességéhez-készségéhez mérten.

Tárgyi feltételek

  • fejlesztőszoba, melyet a többségi intézmények biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyek egy részét a többségi intézmények biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyeket az EGYMI eszköztárából állítunk össze

Az utazó gyógypedagógusi hálózat személyi feltételei

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 47.§. (4.) b) pontja alapján, továbbá szakértői véleményben foglaltak alapján a szükséges szakemberre, illetve a végzettségre vonatkozó javaslatot figyelembe véve, lehetőség szerint a tanulókkal a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkozik.

Az utazó gyógypedagógiai ellátás célja

  • A sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének és társadalmi beilleszkedésének elősegítése, az integrált nevelés-oktatás szakmai támogatása
  • Az együttnevelést támogató szolgáltatások beépítésének segítése az integrációval foglalkozó többségi általános iskolák pedagógiai gyakorlatába
  • A többségi iskolák pedagógusainak szakmai támogatása, szemlélet- és attitűdformálásának segítése
  • Folyamatos kapcsolat és együttműködés az integráló intézmény vezetőségével, pedagógusaival és a szülőkkel, társszakmák képviselőivel

Az utazó gyógypedagógus feladatai

A tanulókkal való foglalkozás

  • a tanuló megfigyelése, speciális fejlesztő tevékenység a foglalkozásokon
  • a tanuló képességeinek megfelelő módszerek, terápiák, technikák alkalmazása
  • a fejletlen vagy sérült funkciók korrigálása, az ép vagy kevésbé sérült funkciók megerősítése
  • speciális segédeszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása

Többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás

  • a pedagógusok felkészítése a sajátos nevelési igényű tanuló fogadására
  • segítségnyújtás a szakértői vélemény és a diagnózis értelmezésében, javaslattétel a tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • segítségnyújtás a tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
  • igény esetén szakmai előadások tartása a többségi intézmények számára (pl: eszközbemutatók, könyvajánlások)

A szülőkkel való kapcsolattartás

  • tanácsadás, segítségnyújtás a szakvélemény és a diagnózis értelmezésében
  • pályaorientáció elősegítése
  • rendszeres konzultáció a tanuló fejlődésével kapcsolatosan, fogadóóra tartása
  • tájékoztatás- kapcsolattartás felülete: KRÉTA elektronikus napló, telefon, online platformok

Adminisztrációs feladatok

  • egyéni fejlesztési terv készítése
  • pedagógiai vélemény készítése, felülvizsgálati kérelmek előkészítése a rehabilitációs bizottság vizsgálataihoz
  • félévi beszámoló és év végi beszámoló készítése, statisztika készítése
  • félévkor és tanév végén lényegre törő tájékoztatás írása az ellátott tanuló fejlesztéséről, eredményekről, mely csatolandó a tanuló Egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs ellátás egyéni fejlődési lapjába
  • KRÉTA elektronikus napló naprakész vezetése

Szakmai felkészültség, kapcsolattartás

  • folyamatos önképzés
  • utazó gyógypedagógusi megbeszéléseken való aktív részvétel, tapasztalatcsere, módszertani megbeszélések
  • tanfolyamokon való részvétel
  • szakmai konferenciákon való részvétel
  • partnerlista összeállítása, ismerete
  • folyamatos kapcsolattartás, rendszeres team megbeszélések a gyermekkel foglalkozó más szakemberekkel (logopédus, pszichológus, terapeuta…)
  • kapcsolattartás a társszakmák képviselőivel, pedagógiai szakszolgálat szakembereivel