EGYMI

EGYMI

Az Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény
utazó gyógypedagógusi hálózata

 

„A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították.”( a közoktatásról 30.§) A különleges gondozást a pedagógiai szakszolgálatok szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.
 

Az ellátás helyszíne

  • Szabolcs – Szatmár – Bereg megyében a Nyíregyházi Tankerület területén lévő – a Nyíregyházi Tankerület által meghatározott – köznevelési intézmények
  • Nyíregyházi Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és EGYMI

Az ellátás célcsoportja

A köznevelési intézményeibe járó sajátos nevelési igényű tanulók, akiknek ellátási jogosultságát a pedagógiai szakszolgálatok határozzák meg.

Az ellátottak köre

  • beszédfogyatékos gyermek
  • értelmi fogyatékos gyermek (tanulásban akadályozott
  • autizmussal élő gyermek
  • halmozottan fogyatékos gyermek
  • a pszichés fejlődés zavara miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan
    akadályozott tanulók (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás)
  • mutista gyermek
  • a befogadó intézménybe visszahelyezett SNI tanuló

Az utazó gyógypedagógusi hálózat személyi feltételei
A fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógus

Tárgyi feltételek

  • fejlesztőszoba, melyet a többségi intézmények biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyek egy részét a többségi intézmények biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyeket az EGYMI eszköztárából állítanak össze (A nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékében mellékelve)

Az ellátás formája

  • egyéni foglalkozás
  • csoportos foglalkozás

Az ellátás időkerete

  • Heti rendszerességgel a sérülés specifikumától és az ellátás komplexitásától függően, a törvény (2011. évi CXC. törvény 6. sz. melléklete) által meghatározott keretek között.
  • Minden tanév elején a gyermekkel foglalkozó szakemberek team megbeszélés keretében tájékoztatják a többségi intézmény vezetőjét a fejlesztésekről és egyeztetik
    órarendjüket.

Az ellátás tervezése

A pedagógiai szakszolgálatok szakértői véleményében meghatározott fejlesztési területek az iránymutatók a fejlesztési tervek elkészítésénél. 

Az utazó gyógypedagógus feladatai:

A gyermekkel való foglalkozás

  • a gyermek megfigyelése, speciális fejlesztő tevékenység a foglalkozásokon
  • a gyermek képességeinek megfelelő módszerek, terápiák, technikák alkalmazása
  • a gyermek terhelhetőségének figyelembevétele
  • a fejletlen vagy sérült funkciók korrigálása
  • az ép vagy kevésbé sérült funkciók fejlesztése
  • speciális segédeszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása
  • az egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, funkciók fejlesztése
  • a gyermek/tanuló haladásának figyelemmel kísérése

Többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás

  • javaslat további vizsgálatokra
  • a pedagógusok felkészítése a sajátos nevelési igényű gyerek fogadására
  • segítségnyújtás a szakértői vélemény és a diagnózis értelmezésében
  • javaslattétel a gyermek/ tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • segítségnyújtás a tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
  • tájékoztatás a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről
  • segítségnyújtás a gyermek szükségleteihez igazodó egyéni tanmenet összeállításában
  • részvétel vesz a gyermek/tanuló részeredményeinek értékelésében
  • módszertani segítségnyújtás
  • sikertelenségek, kudarcok és eredmények okainak feltárása
  • tanulási nehézségek kialakulását, tanulási zavarokat, magatartászavarokat megelőző
    pedagógiai eljárások megismertetése
  • igény esetén szakmai előadások megtartása a többségi intézmények számára (pl: eszközbemutatók, könyvajánlások)

A szülőkkel való kapcsolattartás

  • tanácsadás
  • javaslat további vizsgálatokra
  • segítségnyújtás a szakvélemény és a diagnózis értelmezésében
  • tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről
  • rendszeres konzultáció a gyermek fejlődésével kapcsolatosan
  • javaslattétel az együttműködési módokra
  • javaslattétel a gyermek/ tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • megbeszélés az otthon végzendő gyakorlatokkal kapcsolatosan
  • segítségnyújtás a speciális eszközök kiválasztásában
  • tájékoztatás a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről
  • a szülők felkészítése a sajátos nevelési igényű gyermekek fogadására

Adminisztrációs feladatok

  • egyéni fejlesztési terv készítése
  • a törvény által előírt Egészségügyi és pedagógiai  célú habilitációs, rehabilitációs ellátás egyéni fejlődési lap betétívének vezetése
  • pedagógiai vélemény készítése a rehabilitációs bizottság vizsgálataihoz
  • félévi beszámoló és év végi beszámoló készítése
  • statisztika készítése
  • tanév végén lényegre törő tájékoztatás írása az ellátott gyermek/tanuló fejlesztéséről, eredményekről, mely csatolandó a tanuló Egészségügyi és pedagógiai  célhabilitációs, rehabilitációs ellátás egyéni fejlődési lapjába

Szakmai felkészültség, kapcsolattartás

  • folyamatos önképzés
  • utazó gyógypedagógusi megbeszéléseken való aktív részvétel, tapasztalatcsere, módszertani megbeszélések
  • tanfolyamokon való részvétel
  • szakmai konferenciákon való részvétel
  • partnerlista összeállítása, ismerete
  • folyamatos kapcsolattartás, rendszeres team megbeszélések a gyermekkel foglalkozó más szakemberekkel (logopédus, pszichológus, terapeuta…)
  • kapcsolattartás a pedagógiai szakszolgáltatásokkal
  • kapcsolattartás egészségügyi intézményekkel

Bárczi-EGYMI utazó gyógypedagógusai:

  • Balláné Szaniszló Erika
  • Barkaszi Hajnalka
  • Budaházi Judit
  • Gyetvai Zsuzsa
  • Hudákné Oláh Mariann
  • Kapisinszkyné Papp Mária
  • Nagy Zita
  • Nagyné Bacskó Zsuzsa
  • Szabó Mónika
  • Szaplonczay Mihály

Gyógypedagógusok a beérkezett igények alapján 149 fő SNI tanulót látnak el.

Gyógypedagógusok által ellátott intézmények 2018/2019-es tanévben:

1. NYÍREGYHÁZA Nyíregyházi Vasvári Pál Gimnázium                          
    Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium                    
    Nyíregyházi Művészeti Szakgimnázium 
    Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium  
2. BALKÁNY Balkányi Szabolcs Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola             
3. BÖKÖNY Bökönyi Barota Mihály Általános Iskola
4. GÁVAVENCSELLŐ Rakovszky Sámuel Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola  
5. IBRÁNY Ibrányi Árpád Fejedelem Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola                      
    Ibrányi Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium    
6. KÁLLÓSEMJÉN Kállay Miklós Általános Iskola     
7. NAGYKÁLLÓ Nagykállói Általános Iskola
8. PASZAB Ibrányi Árpád Fejedelem Általános Iskola Paszabi Turi Sándor Tagintézménye   
9. SZAKOLY Szakolyi Arany János Általános Iskola, Szakközépiskola és Gimnázium                         
10. TISZABERCEL Ibrányi Árpád Fejedelem Általános Iskola Tiszaberceli Bessenyei György Tagintézménye              
11. TISZANAGYFALU Tiszanagyfalui Általános Iskola                             
12. TISZATELEK Tiszateleki Hunyadi Mátyás Általános Iskola      

Célunk

  • A sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének és társadalmi beilleszkedésének elősegítése.
  • Az integrált nevelés-oktatás szakmai támogatása.
  • Az együttnevelést támogató szolgáltatások beépítésének segítése az integrációval foglalkozó többségi általános iskolák pedagógiai gyakorlatába.
  • A többségi iskolák pedagógusainak szakmai támogatása.
  • A pedagógusok szemlélet- és attitűdformálásának segítése.
  • Folyamatos kapcsolat és együttműködés az integráló intézmény vezetésével, pedagógusaival és a szülőkkel.

 Feladataink:

  • A Nyíregyházi Tankerületből hozzánk tartozó intézmények és sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számának és sérülésspecifikumának feltérképezése – minden tanév júniusában a beérkezett igények alapján.
  • A beérkező szakértői vélemények, a évi CXC. törvény 6. sz. melléklet és a tanulók 2018/2019-es tanévre vonatkozó évfolyamának ismerete alapján a habilitációs-rehabilitációs ellátás megszervezése, óraszámok megállapítása, gyógypedagógusok kijelölése.
  • A habilitációs – rehabilitációs ellátás biztosítása.
  • Dokumentációk pontos és folyamatos vezetése.
  • A törvényi háttér ismerete, nyomon követése.
  • Team megbeszélések, szakmai tapasztalatcsere, módszertani megbeszélések biztosítása a munkaközösség tagjai és a SNI tanulókkal foglalkozó szakemberek számára.
  • Pedagógusok, szülők tájékoztatása az EGYMI eszköztárában található fejlesztő eszközökről. (A nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékében mellékelve)
  • Visszajelzések alapján az utazó gyógypedagógiai szolgáltatás minőségének javítása, az ellátás hatékonyabb megszervezése érdekében.

A nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke

  • Speciális taneszközök értelmi sérült tanulók számára

Intézményünk gyűjteménye fejlesztési területenként csoportosítja az EGYMI eszköztárában megtalálható és kikölcsönözhető eszközöket. További segítséget tudunk abban nyújtani, hogy a sajátos nevelési igényű tanulókkal való foglalkozás során, mely eszközöket lehet hatékonyan és eredményesen alkalmazni a magyar nyelv és irodalom valamint a matematika tantárgy oktatása során.

  • Matematika variációk

Matematika Variációk címmel „kisfilmet” készítettünk a differenciálás gyakorlati bemutatását megcélozva. A felvétel három lehetséges esetet mutat be a differenciálásra olyan eszközökkel, melyek szerepelnek az EGYMI eszköztárában, és intézményünkből ki is kölcsönözhetők.

Előzetes időpont egyeztetése után a nevelő-oktató munkát segítő eszközök jegyzéke – szakemberünk által – megtekinthető intézményünkben.