EFOP-3.1.8-17 Együtt, testvérként a Bárczi Sulival

Projektzáró
2020. január 22.

2020. január 22. nagy nap volt a pályázat életében: lezárult egy korszak, mely két éven át meghatározta két iskola diákjainak életét határon innen és túl. Az Andrássy-kastélyban megrendezett projektzárón jelen voltak a Nyíregyházi Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és EGYMI valamint a Szatmárnémetiben található testvériskola diákjai és kísérőik; Multné Dankó Ágnes intézményvezető, a pályázat szakmai vezetője; a Nyíregyházi Tankerületi Központ részéről Fegyver Nóra, a pályázat pénzügyi vezetője; Megyeri Katalin projektmenedzser, Smid Péter projektasszisztens és a szakmai megvalósítók: Siktárné Aczél Zsuzsanna, Szabó Szilvia, Álmosné Nagy Mariann és Pokoraczki József. A szakmai beszámolókat követően közös nyelvünkön együtt szavaltuk el a Himnuszt az ’’Együtt szaval a nemzet’’ program előtt tisztelegve. A program és a helyszín méltó befejezése volt az elmúlt két évnek. Elmondhatjuk, hogy a kulturális programok és a találkozók nagy szerepet játszottak a gyermekek személyiségfejlődésében, a problémamegoldó és kapcsolatteremtő képességük fejlesztésében; nőtt az önbizalmuk, aktivitásuk. Mivel a foglalkozások, a programok vegyes csoportokban zajlottak, újabb és újabb közösségek jöttek létre, melyek segítették az egyenlőtlenségek, a szociokulturális különbségek csökkentését.


Csodák Palotája
2020. január 22.

2020. január 22-én Budapesten jártunk a Csodák Palotájában. Megérkezésünk után rögtön az Öveges terembe mentünk, ahol részt vettünk a Brutális hőmérsékletkülönbség címmel, egy hőtannal kapcsolatos előadáson. A programot tudatosan terveztem, hiszen ez az előadás szorosan kapcsolódik mind az ép, mind a sérült tanulók tananyagához. A fantasztikus előadáson a tanulóknak lehetőségük volt közvetlen tapasztalatszerzés útján ismereteket gyűjteni a szárazjégről, megfigyelhették hatását a lufira. Az előadás során többször is lehetőségük nyílt korábbi ismereteikkel magyarázatot adni bizonyos jelenségekről. Hihetetlen vizuális látvány és hanghatások tették izgalmassá az előadást. Ezt követően lehetőség nyílt a tudományos játéktérben található eszközök felfedezésére, megismerésére, mely segítette a természettudományos oktatást formális és élményalapú módon kiegészíteni. Óriási élmény volt a gyermekeknek.


Nemzeti Táncszínház Vuk c. előadása
2020. január 22.

2020. január 22.-én, a Magyar Kultúra Napján látogattunk el a Művészetek Palotájába, hogy megnézzük a Nemzeti Táncszínház Vuk című előadását. A függöny felgördülése után fantasztikus díszlet tárult elénk. A koreográfia, a fénytechnika pazar látvány volt. A mesejátékban megelevenedtek a jól ismert figurák, Karak, Vahur, Tás, a „Simabőrű” és még számos mesebeli szereplő mellett természetesen Vuk, akinek játékos, eleven karakterében minden gyermek magára ismerhetett. Az udvar kakasa digitális fényképezőgépével örökítette meg a közönség között pózoló tyúkokat, amelyet át is adtak a közönségnek, így sikerült még közelebb hozni a történetet a gyerekekhez. Nagy örömünkre, mi is kaptunk egy fotót. A rókák, kutyák és tyúkok menekülős, színpadról kiszaladós jelenetei akciókat és kacajt hoztak a történetbe, akkor, amikor kezdene lankadni a gyerekek figyelme. A társulat ért a gyerekek nyelvén. Rövid, egyszerű, több érzékszervre hatnak egyszerre, hisz a mozgás (vizualitás) mellett a zene és a narráció (auditív érzékelés) is tényezője Vuk történetének. Az előadás végén, tapsoláskor, a bölcs Bagollyal és a gyerekek bevonásával közösen énekeltük a jól ismert dalt: „Fürge róka lábak…”. Fantasztikus előadást láthattunk, napokig beszéltek róla gyerek és a felnőttek egyaránt.


Andrássy-Kastély megtekintése
2020. január 21.

Tiszadobon az Andrássy-kastélyban  került megrendezésre projektzáró rendezvényünk 2020. január 21.-én, melynek egyik programja az Andrássy-kastély és a benne található kiállítások megtekintése volt. A kastély a Tisza partjához közeli magaslaton épült, mely előtt a labirintust idéző franciakert található. A labirintust – a tél ellenére – hamar birtokba vették a gyermekek, akik hangos kacagások közepette keresték a kiutat a labirintusból. A kastély és a kiállítások bemutatása két részletben történt. Az egyik tárlatvezetés bemutatta magát a kastélyt, mely a négy évszak után négy bejárattal, a 12 hónap mintájára 12 toronnyal rendelkező, az 52 hét miatt 52 szobával dicsekedhető, illetve az év 365 napja után 365 ablakszemmel rendelkező fantasztikus építmény. A toronyszoba, a lovagterem, a tölgyfa lépcső, a szobák számos érdekességet rejtetek számunkra. A második tárlatvezetésen festménykiállítást valamint porcelán ékszer kiállítást láttunk. A gyermekek nagyon jól érezték magukat ebben a mesebeli kastélyban.


Napraforgó Meseszínház: Csodafurulya – interaktív zenés mesejáték
2020. január 21.

2020. január 21-én Tiszadobon az Andrássy-kastélyban  került megrendezésre projektzáró rendezvényünk, melynek csúcspontja a Napraforgó Meseszínház CSODAFURULYA című interaktív zenés mesejátéka volt. A rendezvényen részt vettek a Szatmárnémetiből érkezett testvériskolánk diákjai is, és ezzel a székely népmese átirattal szerettünk volna kedveskedni nekik. Az ismert magyar népdalokkal és népies műdalokkal színesített mesejátéknak a gyerekek is aktív részeseivé váltak. A történet szerint az öreg király az erdőbe küldi lányait, hogy minél több málnát szedjenek. Így akarja megtudni, melyik lánya szorgalmasabb, leleményesebb, és kié legyen a korona. De csak az egyik lánya tér vissza. A király magát hibáztatja Amália elvesztéséért. A véletlen és egy csodafurulya segítségével azonban fény derül az igazságra. Ebben nem kis része van Brúnónak, az erdő összes málnája tulajdonosának, a juhászlegénynek és a koboldnak. Az előadás alatt nevetéstől, kacagástól, énekléstől és tapstól volt hangos az Andrássy-kastély. Köszönet érte a színészeknek.


Hangszerek interaktív bemutatása
2020. január 20.


Hajdú Ágota – hangszerek interaktív bemutatása

2020. január 20-án ékezett hozzánk Hajdú Ágota- népzenész. Fő hangszere a citera, melynek többféle típusát, játékmódját szólaltatta meg műsorában. A citera mellett további hangszerek szerepeltek még műsorában: népi gyermekjátékhangszerek, zajkeltők, többféle népi furulya, ütőgardon. A hangszerek bemutatását követően kedves hangjával a hangszerek kipróbálására ösztönözte a diákokat. A gyermekek aktívan, csillogó szemmel vettek részt a foglalkozáson. Bátran nyúltak a hangszerekhez és szólaltatták meg azokat. Az interaktív foglalkozáson a népzene, a hangszerek kipróbálásának és megszólaltatásának lehetősége óriási hatással volt a gyermekek lelki világára.


Olajos Gábor – hangszerek interaktív bemutatása

2020. január 20-án ékezett hozzánk Olajos Gábor gitárművész. Fő hangszere a gitár. Mellette többféle hangszer-különlegességet is megszólaltatott a húros, pengetős hangszercsaládból. Ilyenek voltak például a buzuki, a mandolin és a koboz. Az Interaktív foglalkozáson ismert gyermekdalokat szólaltatott meg többféle zenei stílusban és a résztvevő gyermekeket éneklésre késztette. A hangszerek kipróbálásának és megszólaltatásának lehetősége óriási hatással volt a gyermekek lelki világára. Az együttzenélés nemcsak a gyermekekre, hanem a felnőttekre is nagy hatással volt. A legcsodálatosabb érzés az volt, amikor a csoportok diákjai egyszerre szólaltatták meg a különböző hangszereket.


Paizs Attila – hangszerek interaktív bemutatása

2020. január 20-án ékezett hozzánk Paizs Attila dobos. Fő hangszere a különbféle csörgők, cajon, sansula, orff metallofonok és egyéb ütőhangszerek. Az interaktív foglalkozáson bemutatta az ütő hangszerek fontos szerepét a zenében és a népzenében. A gyermekekkel közös zenei alkotó tevékenységek során többféle ritmushangszerrel motiválta a résztvevőket  zenei aktivitásra. Az interaktív foglalkozáson a népzene, a hangszerek kipróbálásának és megszólaltatásának lehetősége óriási hatással volt a gyermekek lelki világára. Az együttzenélés nemcsak a gyermekekre, hanem a felnőttekre is nagy hatással volt. Fejlődött ritmusérzékük, melynek hatása az ének-zene órákon is tapasztalható lesz


Gyöngyfűző, népi ékszerkészítő és Fémékszer készítő foglalkozás
2020. január 20.

Intézményünkbe 2020. január 20-án nemcsak a népzenével, a népi hangszerekkel és népies hangzású dalokkal ismerkedtünk, hanem a népi kultúra kézműves oldalával is. Két foglalkozás közül választhattak a gyerekek érdeklődésüknek és képességüknek megfelelően. A tanulók egy része a gyöngyfűző, népi ékszerkészítő mesterséggel; a másik része fémékszerek készítésével ismerkedett meg. A foglalkozás közben a diákok megismerkedtek a mesterségekkel, megismerték a szükséges eszközöket és alapanyagokat. Lehetőségük nyílt – képességüknek megfelelően – saját ékszert készíteni. A tevékenység során fejlődött kézügyességük, figyelmük, emlékezetük. Büszkeséggel és örömmel töltötték el a tanulókat az általuk készített ékszerek.


“HALIHÓ” Szabó Csilla és zenekarának gyermekkoncertje
2020. január 20.

2020. január 20-án látogatott el hozzánk Szabó Csilla és zenekara, a “HALIHÓ” . Az országos hírnévnek örvendő formáció is nagyon várta már ezt a találkozást. Színvonalas koncertjükön lírai, humoros és a magyar népdalok világával összecsiszolt dalok szólaltak meg élőben. A dalok lélekemelő erejével hatott a sérült gyermekekre. Táncra hívta a tanulókat, ahol együtt táncolt gyermek és felnőtt; ép és sérült tanuló; de szokatlan módon táncra perdültek érintést és hangos zajokat nem tűrő autista tanulók is. Elhangzottak ismert dalok, melyet együtt énekeltek a diákok az énekesnővel. A fülbemászó dallamokat pedig könnyen tanulták meg a gyerekek. Változatos hangvételű dalaival mosolyt csalt a gyermekek arcára és hangjával beférkőzött szívükbe, lelkükbe. Az egész zenekar együtt élt az iskola tanulóival.


Szép Ernő Színház: Ludas Matyi c. előadása
2020. január 13.

2020. január 13-án intézményünkbe ékezett Fazekas Mihály Ludas Matyi című írásának színpadi változata Szinovál Gyula rendezésében. Az interaktív zenés mesejátékban Matyi elindul szerencsét próbálni szeretett libájával, Galibával a Döbrögi Vásárba. Az uraság viszont el akarja venni Matyitól a libáját, amikor a fiú szembeszáll a gonosz Döbrögivel. 25 botütést kap ezért Matyi, aki ekkor megfogadja, hogy háromszor adja majd ezt vissza az uraságnak. Néhány év elteltével visszatér Matyi Galibával, hogy ígéretét beváltsa. A mozgalmas, olykor kergetőzős jelenetek; Matyi ravaszsága tette igazán izgalmassá a gyermekek számára a mesét. A mesejáték interaktivitásának köszönhetően a színészek bőrébe bújhattak diákok és pedagógusok egyaránt. Megállapítottuk, nem könnyű mesterség a színészeké. Köszönjük, hogy szívüket, lelküket beleadták a játékba tanulóink nagy örömére.


Nyíregyházi Állatpark

2019. december 17.

A testvériskola diákjaival együtt látogattunk el a Nyíregyházi Állatparkba 2019. december 17-én. Házigazdaként büszkén kísértük végig és mutattuk be az országos hírnévre szert tett Állatparkot, mely 2015-ben és 2018-ban elnyerte Európa legjobb állatkertje címet. Az ép intellektusú és sérült diákjaink kéz a kézben egymást kölcsönösen segítve tájékozódtak térkép alapján, a tölgyerdő mélyén – szinte háborítatlan környezetben – rejlő Állatparkban. Megismerkedtek a kontinensek élővilágával, a táblák segítségével rengeteg ismerethez jutottak az élőlényekről. Ámulatba ejtette őket az állatóvoda, a Viktória-ház varázslatos környezete. Vadregényes környezetben sétáltunk a fák lombkoronaszintjén. Az élményekben gazdag délelőtt után jól esett a Bambusz Étteremben elfogyasztott ebéd. A barátságok pedig csak mélyültek és mélyültek.


Aquarius Élményfürdő

2019. december 17.

A pályázatba bevont diákok 2019. december 17-én az országhatárainkon túl is híres Aquarius Élményfürdőbe jutottak el a pályázatba bevont diákok. A tanulók közül csak néhány tanuló járt már strandon, illetve velünk voltak diákok a Balatonon, de élményfürdőbe valóban csak két tanuló járt. Öröm és boldogság volt az arcukon mikor megtudták, hogy hová juthatnak ők el. Izgatottan várták a napot! Mikor meglátták a medencéket és a csúszdákat még tapsolni is elkezdtek. Nagyon szervezetten, odafigyelve, segítve őket kapták meg az első csúszda élményüket, mely után ’’jött a vízbe pottyanás’’ – mert, hogy ők ezt így hívták. Kipróbálták a piros, a sárga és a kék csúszdákat, a nagyobbak és a bátrabbak a zöldet is. Mind ezek után jöhetett a hullámmedence és a barlang. Fantasztikus élményben volt része a gyerekeknek!


Szép Ernő Színház: ’’Csak a kezemet nézzétek’’

2019. december 16.

Intézményünkbe 2019. december 16-án érkezett a Szép Ernő Színház ’’Csak a kezemet nézzétek’’ című előadása. Már az előadás is sokat sejtető volt, a gyerekek biztosak voltak benne, hogy bűvésszel fognak találkozni. Sejtésük beigazolódott! Az előadás percről percre újabb és újabb meglepetéseket tartalmazott a gyermekek nagy örömére. A bűvész több mutatványához kérte a tanulók segítségét. Együtt lebegtettek asztalt, varázsoltak havat és még nagyon sok mindent. A kártya és kötél trükkök rabul ejtették a fiatalokat. A gyerekek nem hittek a szemüknek, és még az előadást követően is faggatták a bűvészt a varázslatokról és a titkokról. Aki ennek örömére újabb varázslattal ajándékozta meg a nagyérdeműt. Fantasztikus előadást láttunk ezen a napon, ahol a bőrönd óriási titkokat rejtett az ép és sérült gyermekek számára.


AdHock Team zenekar karácsonyi koncertje

2019. december 16.

Intézményünkbe 2019. december 16-án látogatott el – már második alkalommal – az AdHock Team; és tartotta meg karácsonyi koncertjét valamint interaktív foglalkozását. A koncert tartalmilag szorosan kapcsolódott a zenekarral való első találkozáshoz. A zenekar igazi meghitt adventi hangulatot teremtett az iskola apraja-nagyja és a testvériskolából érkezett vendég-gyermekek számára. Az ’’Amíg a versből dal lesz’’ interaktív foglalkozáson a gyerekek közvetlenül megismerkedtek a hangszerekkel, a megszólaltatásuk módjával, átérezve az együttzenélés örömét. Megtapasztalták, hogy a hangszerek hogy járulnak hozzá a karácsonyi dalok hangulatához. Nagyon felemelő érzés volt együtt átélni a zenekar dalai által teremtett adventi hangulatot.


Jégvarázs 2

2019. november 25.

2019. 11. 25-én Nyíregyházán a Cinema Cityben megnéztük a Jégvarázs2premierfilmet. Plaza, mozi, óriási terem, félhomály, hatalmas filmvászon. Leírhatatlan élmény, mely csak a kezdetét jelentették annak az ezernyi kacagásnak, aggódó szisszenésnek, megnyugtató felsóhajtásnak és boldog mosolynak, amit a gyermekek éltek át a mese nézése közben. Sokan most voltak először moziban és örültünk, hogy az első élményüket ezzel a szép mesével a pályázat biztosította nekik. A mese cselekménye az első rész ismerete nélkül is élvezetes volt a gyermekek számára. Elzát egy titokzatos hang az ismeretlenbe hívja. A főszereplőhöz Anna, Kristof, Swen, és Olaf is csatlakozik, hogy együttes erővel derítsenek fényt a titokra. Remélik, hogy megmenthetik a királyságot a pusztulástól. A gyermekek nagy örömére az összefogás meghozza gyümölcsét és minden jóra fordul. A mese végén a tanulók tapssal köszönték meg, hogy itt lehettek. A mozi elérte kettős célját: egyrészt maga a mese élményt adott, másrészt segítette a sérült tanulók társadalomba való beilleszkedését, hiszen tájékozódniuk, kommunikálniuk kellett számukra nem megszokott környezetben. A hazafelé vezető út a belvárosunk felé vitt. Útközben a látottakról beszélgettünk, bátran osztották meg érzéseiket velünk és egymással.


Utazó Múzeum – Móricz Zsigmond: Hét krajcár

2019. november 25.

2019. november 25-én érkezett hozzánk – Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében először – a Sóstói Múzeumfalu szervezésében az utazó múzeum, Móricz Zsigmond: Hét krajcár című foglalkozásával. Ez a múzeumpedagógiai foglalkozás szorosan kapcsolódott a Szatmári körút egyik állomásához, ahol ellátogattunk Tiszacsécsére a Móricz Emlékházhoz. Mivel a foglalkozáson csak 30 fő vehetett részt, ők előzetesen elolvasták a novellát. Mind a testvériskola mind a mi sérült diákjaink nagyon várták ezt a rendhagyó irodalom órát. Óriás paravánokon volt a novella szövege. A közvetlen tapasztalatszerzést kézzel fogható tárgyak segítették, mely alapját képezte a novella megértésének és segítette a történet feldolgozását. A tanulók izgalmas feladatokat oldottak meg csoport munkában (pl: szobákat rendeztek be). A különleges órán a tanulók aktívan vettek részt és differenciált segítségnyújtással oldották meg a feladatokat.


Szatmári körút képekben

2019. november 26.

Nagyarban található a Luby Kastélymúzeum, ahová 2019. november 26-án látogattunk el. Szatmár híres kastélyában a népes gyermeksereget csoportokra osztották, és egy-egy múzeumpedagógus segítségével forgószínpadszerűen megtekintettük a kastélyt és a több mint száz különleges növényt tartalmazó Pálmaházat. Interaktív foglalkozás keretében irodalmi és történelmi ismereteinket mértük fel és fejlesztettük infokommunikációs eszközökön keresztül. A gyermekek minden tudásukat és kreativitásukat felhasználva, egymást segítve oldották meg a szabaduló szoba feladatait és találták meg a szobából kivezető kulcsot. Felemelő volt nézni, amint a Szatmárnémetiből érkezett ép intellektusú diákok egy emberként segítik sérült társaikat a feladatok megoldásában, sikerhez juttatva őket.  Petőfi hagyományok Szatmárban címmel filmet néztünk, melyből új ismeretekre is szert tettek a tanulók. A gyermekek nagyon jól érezték magukat és élményekben gazdagon tértek haza.


Éghajlatvédelmi Világnap 2019

2019. október 24.

A 4 részből álló előadássorozatból két előadás a 3. mérföldkő során valósult meg:

  • Partneriskolák bemutatása és megismertetése
  • A társadalmi egyenlőség előadás

Az előadások során a testvériskolák tanulói megismerkedtek a másik intézmény földrajzi sajátosságaival, az iskolák történetével, a diákélettel, a kollégiumi élettel, az intézmények tevékenységeivel, sajátosságaival.

Fontos volt, hogy a tanulók megismerjék a társadalomban elfoglalt helyüket, ismereteket szerezzenek a nemzeti, etnikai kisebbségekről, a vallási sajátosságokról.  Rávilágítottunk arra, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek a családok, a közösségek, az osztályok közötti különbségek szükségszerűek és az életünk része. Kihangsúlyoztuk, hogy nem mindegy miből adódnak ezek a különbségek. Fontosnak tartottuk, hogy a tanulók megéljék a szülőföld szeretetét, hazánk múltját és jelenét, ismerjék hagyományainkat. Segítettük a diákok közösséghez való tartozásának, a hazaszeretet érzésének megélését; kiemeltük az egységes nemzeti tudat erősítésének, valamint a nemzeti önazonosság jelentőségét. Megismerték az alapvető állampolgári jogokat és kötelességeket.


Mandala dalszínház Micimackó c. előadása

2019. április 09.

Nincs olyan gyermek vagy felnőtt, aki ne szeretné Micimackót, Fülest, Tigrist, Malackát és még sorolhatnám a Milne által írt történet szereplőit. A Mandala Dalszínház elkészítette ennek zenés mesejáték változatát, melyet tanulóink 2019. április 9-én megtekintettek a Zilahi teremben. Már az odavezető út is izgalmas volt, hiszen a diákok kimozdulhattak az intézmény falai közül és autóbusszal vagy gyalog jutottak el a helyszínre. A szépen berendezett teremben egy Százholdas Pagony tárult a szemünk elé. Valódi színpad, díszlet, világítás. Izgatottan várták az előadást, és ekkor megjelent Róbert Gida. Minden pillanatát figyelték a darabnak, együtt éltek a szereplőkkel: nevettek, megijedtek… Élvezték minden pillanatát. Fantasztikus előadás volt. Napokig mesélték élményeiket az iskolában.


Sóstói Múzeumfalu múzeumpedagógiai foglalkozásaira

A pályázatba bevont diákok 2019. április 02-án múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt a Sóstói Múzeumfaluban. A Szatmárnémetiből érkezett diákokkal közösen szervezett foglalkozás még közelebb hozta egymáshoz a két ország diákjait. Tanulóink büszkén mutatták meg városunk híres Múzeumfaluját. A tányérfestés és a gyertyamártás során született alkotásokra nagyon büszkék voltak tanulóink. Minden lépés nagyon érdekelte őket, és alig várták az alkotás örömét. Fejlődött kézügyességük, kreativitásuk és leginkább a kölcsönös segítségnyújtás öröme. A foglalkozás végén el sem akartak jönni, nagyon jól érezték magukat.


Kerékpáros Kresz Tanfolyam

2019. március 18-22.

A mai felgyorsult világban fontos feladatunk, hogy tanulóinkat felkészítsük a kerékpáros közlekedésre. A tudatos közlekedésre nevelés nem csak a szabályok ismeretét és azok gyakorlati alkalmazását jelenti, hanem az egészséges életmódra nevelést és a környezetünk védelmében tett intézkedést is. Az 5 napig tartó közlekedésbiztonsági szemléletformáló programunkon a diákok – képességeikhez mérten – kapcsolódtak be az elméleti és gyakorlati részbe, bátran mondták el véleményüket, tapasztalataikat a kerékpározásról. Az oktatás során sok új ismerethez jutottak és a már meglévő ismereteik pedig megerősödtek.  Legizgalmasabb természetesen maga a kerékpározás és a helyzetgyakorlat volt, ahol tanulóink ügyesen szerepeltek. A tanfolyam végén tanulóink oklevélben részesültek.


Környezetvédelmi világnap

2019. június 05.

2019. június 6-án a környezetvédelmi napunk feladata a szelektív hulladékgyűjtés volt. A tanulókkal megállapítottuk, hogy a háztartásokban különféle termékek csomagolásai vállnak hulladékká, és ezek jó része alkalmas hasznosításra, így külön gyűjtésükkel lehetővé tesszük azok ismételt feldolgozását. A csoportokkal a város egyik parkját megtisztítottuk a szeméttől, majd szelektáltuk az általuk behozott és összegyűjtött hulladékokat. Ezeket helyeztük el a megfelelő gyűjtőedénybe, amit különböző színű szemeteszsákok szimbolizáltak. A gyerekek nagyon ügyesek voltak. Beszélgettünk a szelektív szigetekről, a veszélyes hulladékok elhelyezéséről, illetve a ruhagyűjtő konténerekről.  A konklúzió: Rendes ember nem szemetel, a többieknek pedig tilos!


Testvériskolai találkozó Szatmárnémetiben

2019 május 30-án  Szatmárnémetibe utaztunk, hogy találkozzunk a testvériskolánk diákjaival. Az előkészületek után felkerekedettünk és a határig meg sem álltunk.  Az iskola előtt már régi ismerősként üdvözöltek bennünket, majd bemutatták az intézményüketl. A diákok két csoportban folytatták a napjukat: a foglalkozásokat – a pedagógusok irányítása mellett – a szatmárnémetis diákok tartották. Először egy kézműves foglalkozáson vettünk rész, ahol a nyár közeledtével egy nyári papírtányért festettek a tanulóink. Itt a szatmárnémeti diákokkal együtt dolgoztak, a foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, a gyermekek sokat beszélgettek, nevetgéltek. A következő helyszínünk a tornaterem volt, ahol zenés- táncos mulatság következett. A gyerekek a saját maguk által megkoreografált modern táncot mutattak be, majd közösen táncoltak a mi diákjainkkal. Ezt követően autentikus népi táncokat nézhettünk meg a szatmárnémeti diákok bemutatója által. A napot városnézéssel zártuk.


Hamupipőke előadás

2019. május 17.

2019. május 15-én és május 16-án a pályázatba bevont tanulóink ellátogattak a Móricz Zsigmond Színházba és megtekintették a Hamupipőke című előadást. A színház hatalmas méretei, a gyönyörű épület, a nézőtér és az erkély nagyon tetszett nekik. A jegyek különböző helyre szóltak, így volt aki a földszinten, volt, akik az erkélyen, vagy a páholyokban nézte az előadást. A diákok által ismert mese színpadi változatát ámulattal nézték. Rabul ejtette őket a szereplők jelmeze, az előadás díszlete, a fények és a színészek hangja. A színházi előadások alatt sajnos nem lehet fényképezni, pedig a gyermekek arca többet árult volna el az előadás sikeréről, mint az általam leírt szavak. Diákjaink más gyermekekkel együtt, vastapssal köszönték meg a színészek odaadását.


A Föld Napja

2019. április 25.

Az időjárás nem kedvezett 2019. április 25-én a szabadtéri programnak, ezért az iskola falai között folytattuk a Föld napjára tervezett állomásokat. Négy állomáson, négy helyszínen zajlottak az események:  ’’Ki lehetek?, Mi lehetek?”, ”Kék bolygó”, ’’Rejtvények földje’’ és ’’Nyugtató Föld’’. Csatári Krisztián és Laskai Ágnes 7. osztályos tanulók a következő gondolatokat osztották meg velünk a programról:

„Nagyon nagy izgalommal vártuk ezt a napot. Az érdekes állomás nevek nagy várakozással töltöttek el bennünket. Nagyon tetszett a Kivagyok én? c. állomás, ahol árnyképek segítségével kellet kitalálni az állatokat. A csapattársaimmal jól együttműködtünk, s ha kellet segítséget nyújtottunk egymásnak. A nyugodt bolygó c. állomáson gyönyörű színekkel dolgoztunk. A kék bolygó állomáson óriási társas játékon játszottunk. Az utolsó helyszínen a Föld jövőjével kapcsolatos rejtvényeket oldottunk meg. ”


Testvériskolai találkozó Nyíregyházán

  1. április 1-2.

Hosszú hetek szervezőmunkájának eredménye, hogy 2019. április 1-én megérkezett hozzánk, Nyíregyházára a testvériskola 20 diákja és a két kísérő pedagógus. Hatalmas szeretettel és izgalommal vártuk őket. Intézményvezető Asszonyunk köszöntötte őket és nyitotta meg találkozót. A pályázatba bevont gyermekeink műsorral készültek a tiszteletükre. Naninski és Figaro show műsora, elröpítette a gyermeket a cirkusz világába. Móka és kacagás kísérete minden mozdulatukat. A szakmai felelősök négy foglalkozáson keresztül mutatták be a pályázatban folyó sikeres munkát. A foglalkozásokon a mi és a Szatmárnémetiből érkezett diákok közösen vettek részt, együtt tevékenykedtek a feladatok során. Mivel egyéb kulturális programjaink is erre az időszakra estek, ezért – nagy örömükre – szívesen vontuk be őket ezekbe a programokba is.  Ennek köszönhető, a költészetnapja alkalmából nálunk fellépő AdHock zenekar koncertjén és a múzeumpedagógiai foglalkozásokon is részt vettek. A közös tevékenységek, és a városnézés során a gyermekek egyre nyitottabbak, lettek, egyre bátrabban beszélgettek egymással. Barátságok szövődtek, megerősödtek. A második nap végén már arról érdeklődtek, mikor találkozhatnak újból. A két nap során az étkezést a Mexicana étterem biztosította számukra.

   


AdHock Team zenés előadása a Költészet napja alkalmából

A Költészet napja alkalmából 2019. április 01-én látogatott el intézményünkbe az AdHock Team. A testvériskolánkból érkezett diákok is épp akkor vendégeskedtek nálunk, így ők is részesei lehettek a csodálatos koncertnek.

A fél éve alakult formáció tagjai: Mester Tamás, Bory Beáta és Romanovits István, de e különleges előadásra velük érkezett még Balázs Gyula és Incze György. Diákjaink számos költő megzenésített versét hallhatták. Köztük volt Nemes Nagy Ágnes, József Attila, Weöres Sándor és Szabó Lőrinc. Vers, zene, hangszerek, fülbemászó dallamok és értékes gondolatok, mellyel gyermekeink lelke gazdagabb lett. A diákok nagyon jól érezték magukat, bekapcsolódtak az általuk ismert dalok éneklésébe. Tapssal, dobással kísérték a ritmust.


Balatonszemesi tábor

2018.08.18-án öt napos tábor vette kezdetét a Balaton déli partján, Balatonszemesen. Számos élmény és kulturális program várt a diákokra. Elsőként egy régi kedves ismerőst köszönthettünk a zenepavilonban Bakoss-Kiss Gábor személyében, aki igazi nyári hangulatot teremtett a tó partján. A gyerekek vidáman, mosolyogva hallgatták a szebbnél szebb melódiákat, amit vastapssal köszöntek meg az előadás végén.  Ezt követte Caramell koncertje: A gyermekek énekeltek, táncoltak, állva tapsoltak, aki a személyes beszélgetés után népszerű dalaival örvendeztette meg a testvériskolai pályázat résztvevőit. A koncert lehetőséget teremtett nemcsak az énekessel való személyes találkozóra, hanem a többi intézmény diákjaival való együttlétre is. A Latinovits Emlékmúzeum tárlatlátogatásán vettünk részt, ahol az életrajzi film és a múzeum megtekintése után a diákok kvíz kérdésekre feleltek tanári megsegítéssel. Majd a szerzetesek magtárát tekinthettük meg. Itt is kérdésekre kellett válaszolni írásban. A gyerekek ügyesek, fáradhatatlanok voltak. Augusztus 20-át Szentgyörgyi Rómeó hatszoros aerobic világbajnok csoportos tréningjével kezdtük, ami biztosította számunkra az egész napi frissességet. Petyi János érzékenyítő foglalkozásain napról-napra izgalmas drámafeladatokkal várta a gyereksereget. Nemcsak a feladatok, hanem a helyszínek is változatosak voltak. Nagyon jó volt látni hogyan dolgoznak csapatban. Mi is aktívan bekapcsolódtunk a feladatokba.


Jeles napokhoz kötődő társadalmi felelősségvállalás: Állatok Világnapja

A tanulók az Állatok Világnapján az Állatparkba látogattak ki. A program első részében a diákok megismerték, felelevenítették az Állatpark területén érvényes szabályokat:

  • Óvjuk a tisztaságot és a növényvilágot!
  • A lezárt és biztonsági korláttal elkerített területeken tartózkodni!
  • Az állatokhoz benyúlni veszélyes!
  • Az állatok bántalmazása, ingerlése, idegen tárgyaknak az állatok kifutójába történő bejuttatása tilos!
  • Benyúlni a kifutókba szigorúan tilos!
  • Az állatokat csak zoo csemegével lehet etetni, de ahol a tábla tiltja ott azzal sem!

Ezt követően változatos és játékos feladatok megoldásával fűszerezve indult el az állatparki séta. A szakmai megvalósításért felelős kollégák térképet készítettek a csapatoknak. A térképen megjelölt helyeken feladatokat oldottak meg a diákok. A fantasztikus és izgalmas „sétában” volt részük a gyermekeknek.


Jeles napokhoz kötődő társadalmi felelősségvállalás: Madarak és Fák Napja

2018. május 10-én az erdei tornapályán rendeztük meg a Madarak és Fák Napját. Az utat a tanulok az egészséges életmód jegyében gyalog tették meg. A program megtervezéséért és lebonyolításáért felelős kollégák változatos tevékenységeket és feladatokat készítettek a diákok számára. A repertoáron szerepelt madárhangok felismerése, szó-kép egyeztetése, növényfelismerés, madárgyűrűzési ismeretek, madárvédelem. A tanulók közvetlen tapasztalatokat szereztek a Sóstói erdő növény- és madárvilágáról, melyeket a későbbiek során a tanítási órákon is tudnak majd alkalmazni. Plakátot készítettek az év madaráról. Élményekben gazdagon tértek haza és nagy örömmel számoltak be társaiknak az eseményekről.


Pankotay Ygor és Goztola Adél Zenés művészeti előadása

Intézményünkbe 2018. április 09-én látogatott el Gosztola Krisztina és Pankotay Ygor a művészvilág neves szereplői. A színművészek egy igazi filmforgatásra varázsolták el diákjainkat, ahol a tanítványaink változtak át pillanatok alatt rendezővé, színészekké, asszisztenssé, öltöztetővé és még számos más ’’szakemberré’’, akik elengedhetetlen szereplői a mozi és a film világának. Az interaktív játék során a Légy jó mindhalálig című zenés darab egyik részletét jelenítették meg a gyerekek segítségével. A forgatás során tanulóink bepillantást nyertek a filmkészítés rejtelmeibe. A foglalkozás során vendégeink megcsillogtatták zenei tudásukat is. Gyönyörű dalokat hoztak magukkal, aminek köszönhetően vidám légkört teremtettek. A diákok nagyon jól érezték magukat.


Kiss László és Nagy Eszter „Önkéntesség” előadás

2018. április 24-én Kiss László mesélt arról, hogy gyermekotthonban nevelkedett, majd szerzett érettségit és diplomát. Munka mellett jutott oda, ahol most van. Ezt kitartásának, megvívott harcainak és céltudatosságának köszönheti. Diákjaink közül nagyon sokan tudják, mit jelent otthonban nevelkedni. Ennek ismeretében Laci bácsi igazi példaképpé vált a szemükben. Ennek kapcsán beszélgettek a példaképekről, az önkéntességről, a kötelességről. Képek segítségével mutatta be önkéntes mozgalmak tevékenységét, melybe diákjaink is aktívan bekapcsolódtak. Beszélgettek a polgárőrségről, az önkéntes tűzoltóságról, az önkéntes mozgalmakról és a vöröskereszt működéséről. A beszélgetés során meghallgatta a gyermekek véleményét. A program második részében kézműves foglalkozáson vettek részt Nagy Eszter közreműködésével a gyermekek. Az új technika rabul ejtette a diákokat, szívesen alkottak a pontos irányítás mellett. Alkotásaik látványosak, egyediek voltak, amivel bátran büszkélkedtek.


Kávészünet

2018. április 17-én intézményünkben koncertezett a Kávészünet zenekar. Az iskola apraja-nagyja jelen volt az együttes előadásán. A gyermekek által ismert versek fülbemászó dallamok kíséretében hangzottak el mindenki nagy örömére. A magyar irodalom ismert költőinek ismert versei közelebb kerültek diákjainkhoz a dallamok segítségével. A zenei világ és a zenekar gyermekközpontúságának köszönhetően tanulóink bátran szavalták el József Attila: Mama című versét és énekeltek velük a koncert során. De tanulóink előadták Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van újra c. versét is, melyet utána meghallgattak a zenekar előadásában is. Az elhangzott megzenésített versek között a legkisebbek is megtalálták a nekik legkedvesebbet: Móra Ferenc a Cinege cipője című költeményét. A koncert végén természetesen Ady és Petőfi csodálatos versei hangzottak el.


Buga Mihály és Hódi Roland Egészséges életmód előadása

Buga Mihály és Hódi Roland 2018. március 19-én látogatott el iskolánkba és találkozott iskolánk tanulóival. A mozgás jelentőségét kiemelve beszélgettek az egészséges életmódról, majd a mozgás fontosságát hangsúlyozva sor került néhány Futsall mérkőzésre. A program során előadás és gyakorlat váltotta egymást. Az előadás során gyerekekkel együtt összegyűjtötték azokat a veszélyeket, amelyek az emberi testet gyengítik, rombolják. A cigaretta, az alkohol és a drog mellett a vízhiányra is felhívták a figyelmet. Nagy érdeklődéssel hallgatták a tanulók a szakembereket, hiszen nincs olyan tanuló az iskolában, aki ne szeretné ezt a labdajátékot. A beszélgetés után végre elérkezett a játék: a Futsall! A Futsall szabályainak megbeszélése után a szakemberek által vezetett csapatok izgalmas mérkőzéseket játszottak. A szakemberek felhívták a figyelmet, hogy nemcsak az eredmény számít, hanem a játék öröme az, ami igazán fontos.


Bakos-Kiss Gábor színművész zenés pályaorientációs előadása

Bakos-Kiss Gábor, a Nemzeti Színház színművésze 2018. február 19-én tartott előadást a pályázatba bevont diákjainknak a színészi pályáról. A színész gyermekkora szorosan kapcsolódik Nyíregyházához. Mesélt hivatásáról, miközben megszólaltatta a gyermekeket is.  Közvetlensége, hangjának játékossága, közvetlensége feloldotta a szerepléstől való félelmet a gyermekekben. Ennek köszönhetően tanítványaink bátran szavaltak, mutatták be tudásukat. Szavalataival elvarázsolta közönséget, a versek kiválasztása megfelelő volt. A magyar és világirodalom darabjai után játékos keretek között mutatta meg a színészi mesterség lényegét.

A különböző részletek különböző érzelmeket, hangulatot indítottak el a gyermekekben. A hangulatokat tükröző jelenetek kacagásra inspiráltak minden résztvevőt.

A műsor fináléjaként a Valahol Európában című musical, A zene az kell című dalát énekelte, melyet énekkarosaink vele együtt énekeltek.