Fejlesztő nevelés-oktatás

A fejlesztő nevelés- oktatás céljai

Képessé tenni a tanulókat szűkebb és tágabb környezetük egyre bővülő megismerésére, saját életük mindennapi élményeinek megélésére és az ezekben való egyre tevékenyebb részvételre. Egyszerű társas kapcsolatok kialakítására és fenntartására, aminek eredményeképpen jobb minőségű életet élhetnek.Asúlyos- halmozott fogyatékosságból fakadó hiányzó vagy sérült funkciók kompenzálása vagy helyreállítása, a meglévő ép funkciók bevonásával.

A megfelelő iskolai környezetben a tanulók testi, értelmi, szociális fejlődése

  • a szociális készségek, társas kapcsolatok, elemi magatartási formák elsajátításával a szocializációjuk, társadalmi integrációjuk elősegítése
  • az egyéni képességszint figyelembevételével a lehető legmagasabb szintű önállóság és önellátás képességének elsajátítása
  • a gyermekkor megélésének biztosítása és felkészítés a felnőtt lét szerepeire
  • állapotromlás megakadályozása

A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók kiemelt tanulási és nevelési-oktatási feladatai és területei

A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztésének kiemelt feladatai és területei, a nevelés, oktatás folyamatában egymást áthatva, komplexen érvényesülnek. Az egyes fejlesztési területek céljainak meghatározása és a pedagógiai tevékenység feladatainak összegzése a konkrét nevelési-oktatási helyzetekben rugalmasan, a tanulók egyéni sajátosságainak, a fejlődés egyéni ütemének megfelelően alakul.

A súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók tanulásának és nevelésének kiemelt feladata, hogy

  • a tanulók a szükségleteiknek és képességstruktúrájuknak megfelelő nevelésben, oktatásban és fejlesztésben részesüljenek
  • a fejlesztés a megfelelő és szükséges tartalommal történjék, segítse a lehetőség szerinti legnagyobb önállóság elérését és a megfelelően kialakított támogató környezetben a tanuló képességeitől függően a társadalomba való mind teljesebb beilleszkedést
  • az elvárások az egyéni teljesítőképességnek megfelelően kerüljenek megfogalmazásra, és igazodjanak a fejlődés lehetséges üteméhez
  • a fejlesztő nevelés-oktatás keretében, a közösségi nevelés mellett kiemelt hangsúlyt kapjon az egyéni fejlesztés, törekedve azonban a kortárskapcsolatok kihasználására a szocializációs folyamatban
  • a fejlesztő terápiák programjai váljanak a rehabilitációs pedagógiai program tartalmi elemeivé

A fejlesztő nevelés- oktatás iskolai fejlesztésének szakaszai

A pedagógiai munka szakaszolása a gyógypedagógiai tevékenység tartalmi kínálatának életkori sajátosságokhoz alkalmazkodó strukturálását, valamint koncentrikus bővítését jelenti, mindenkor szem előtt tartva a tanuló adottságait, képességeit, érdeklődését.

A nevelés-oktatás területei

  • Kommunikáció (alapkompetenciák, a tanulás és a gondolkodás kompetenciái, kommunikációs és digitális kompetenciák, személyes és társas kompetenciák, társadalmi részvétel kompetenciái)
  • Mozgásnevelés (alapkompetenciák, kommunikációs kompetenciák, személyes és társas kompetenciák)
  • Az érzékelés-észlelés és az értelem fejlesztése, a valóság kognitív birtokbavétele. A dologi, az emberi és a természeti világ jelenségeinek megértése (alapkompetenciák, a tanulás és gondolkodás kompetenciái)
  • Kreativitásra, játékra, szabadidős tevékenységre nevelés. Az emberi lét esztétikai dimenziójának megtapasztalása és a kreatív tevékenységek ösztönzése (alapkompetenciák, kreatív alkotás és önkifejezés kompetenciái, munkavállalás kompetenciái)
  • Érzelmi és szociális nevelés, az én pozitív megtapasztalása, megnyílás a közösség felé, a kommunikáció kulturált formáinak elsajátítása (alapkompetenciák, társadalmi részvétel és felelősségvállalás kompetenciái, személyes és társas kompetenciák)
  • Fejlesztő gondozás – Önkiszolgálásra, egészséges életmódra nevelés, a megfelelő támogató környezetben az egyéni képességszint figyelembevételével a lehető legmagasabb szintű önállóság és önellátás képességének elsajátítása (beleértve a részvétel különböző szintjeit), az emberiszükséglet-kielégítés kultúrájának megismerése (alapkompetenciák, kommunikációs kompetenciák, személyes és társas kompetenciák, a tanulás kompetenciái).
fejlesztési területekheti óraszám
Beszéd- és Kommunikáció3 óra
Mozgásnevelés5 óra
Ének- zene2 óra
Ábrázolás-alakítás2 óra
Önkiszolgálás3 óra
Kognitív funkciók fejlesztése3 óra
Érzelmi- és szociális nevelés2 óra
Összesen:20 óra

Ellátás tervezése

A Nyíregyházi Tankerületi Központ Szabolcs – Szatmár – Bereg Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottsága és/vagy egyéb szakértői bizottság szakértői véleménye és az intézményünk befogadó nyilatkozatának figyelembevételével történhet:

  • érvényes szakértői vélemény alapján
  • egyéni fejlesztési terv alapján

Az ellátás a tanév rendjéhez igazodó, a fejlesztési év közben is megkezdhető, a tanév végéig tart.

Ellátás helyszíne

  • A Nyíregyházi Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és EGYMI
  • A Nyíregyházi Tankerület Központ illetékességi területe
  • Otthoni ellátás szükség szerint

Ellátás célcsoportja

  • súlyos és halmozottan sérült tanköteles korú tanulók
  • súlyos és halmozottan sérült tankötelezettségét meghosszabbító tanulók

Szolgáltatás személyi feltételei

  • oligofrénpedagógia szakos gyógypedagógus
  • értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus
  • nevelő- oktató munkát segítő gyógypedagógiai asszisztensek

Szolgáltatás tárgyi feltételei

A fejlesztő nevelés-oktatás feladatainak ellátásához az intézmény rendelkezik az előírt helyiségekkel, eszközökkel, felszereléssel. A fejlesztés két fejlesztő szobában történik a fejlesztéshez szükséges eszközökkel ellátva és az EGYMI- szertárból kölcsönözve.

A fejlesztőegység infrastrukturális lehetőségei

  • 3 fejlesztő szoba
  • SNOEZELEN szoba
  • só szoba
  • mozgásfejlesztő szoba

Ellátás formája

FNO I. – fejlesztő iskolai osztály:

  • csoportos foglalkozás keretében
  • mindennapos iskolába járással
  • heti 20 órában

FNO – fejlesztő nevelés- oktatás az intézménybe bejáró/otthoni fejlesztés keretei között:

  • egyéni és kiscsoportos formában az intézményben
  • utazó gyógypedagógiai ellátás keretében, a tanuló otthonában
  • a szakértői véleményben meghatározott óraszámban

A Szabolcs – Szatmár – Bereg Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottsága és/vagy egyéb szakértői bizottság szakértői véleménye figyelembe veszi a gyermekek állapotát, terhelhetőségét, így a tanulók kötelező óraszáma nem egységes. 

Alkalmazott módszerek, terápiák

  • cselekedtetés, gyakoroltatás, motiválás, valós és élethű szemléltetés, bemutatás, mintaadás, ismétlés, egyénre szabott segítségadás, irányítás, megerősítés, játék, séta, festés, bábozás, énekes, zenés foglalkozás,
  • alternatív, augmentatív kommunikáció
  • mozgásfejlesztés és/vagy szenzoros-integrációs terápia
  • bazális stimuláció
  • Snoezelen terápia
  • etetés (evés) terápia
  • zeneterápia
  • fejlesztő felkészítési terápiák sérülésspecifikusság alapján
  • komplex gyógypedagógia fejlesztés
  • szenzoros integrációs terápiák (Ayres)